Hogyan úszható meg a stresszes parkolás?
Hogyan úszható meg a stresszes parkolás?
Az önvezető autó még csak a jövő ígérete, de sokan már nagyon várnak rá. Azok, akik nem képesek vezetni, azok is, akik képesek, de nem szeretnek, vagy nem mernek, és azok is, akik vezetnek ugyan, de nem igazán tudnak. Addig is, míg eljön a várt technológia, számos vezetést segítő és a biztonságot fokozó berendezés áll rendelkezésünkre.
Igen sokan küszködnek – akár hosszú éveken át tartó vezetési gyakorlattal is – a parkolással. Rettegnek már a parkolóhely keresése közben, és kiveri őket a víz a szűk helyek láttán. Hátha még hátramenetben kell végrehajtani! Vezetni ugyan tudnak a széles utakon, talán még élvezik is, de szeretnék megúszni a parkolással járó manőversorozatot, ami nagy figyelmet, és erős koncentrációt igényel tőlük. Az amúgy is kis önbizalmuknak a macsók beszólásai, a rádudálások sem tesznek jót. De nem használ a megálló járókelők rémülten érdeklődő tekintete sem, akik kitartóan azt figyelik, hogy mikor sikerül összetörnie a körülötte lévő kocsikat. Bármennyire is ódzkodnak tőle, meg kellene tanulni parkolni! Sok gyakorlás, jó oktató kell ahhoz, hogy egy idő után már zsigerből menjen.
Nagy segítség lehet a nehézkesen parkolóknak a parkolóradar, esetleg a még nagyobb biztonságot nyújtó tolatókamera. De ha valaki végképp nem képes a parkolásra, problémáját megoldhatja egy automatikus parkolást segítő rendszerrel. Az ilyen berendezések nem új keletűek, számos régebbi és modern variáció közül választhat az, aki emellett dönt. Egy részük utólag is beszerelhető, de vannak modellek, melyekbe gyárilag eleve beépítésre kerültek. Mindenkinek igénye és pénztárcája határozza csak meg, hogy melyik segítségét kívánja igénybe venni a nemkívánatos feladathoz, a lökhárító horpadásainak elkerüléséhez, és az alacsony, látótéren kívül eső tárgyakon való fennakadás megelőzéséhez. Említünk néhányat a példa kedvéért.
A parkolóradarhangjelzéssel segíti a beállást. Ismétlődő figyelmeztető hang jelzi az akadálytól való távolságot. Minél közelebb ér a tárgyhoz, a hang annál gyakoribb. 30 cm-nél már folyamatos hangjelzés figyelmeztet. Hátramenet módban – a hátsó radar - automatikusan lép működésbe. Elöl akár ki is kapcsolható, ami araszolva haladás esetén igen célszerű lehet.
A tolatókamera is segíti a manővereket. A kamera az autó hátulján van elhelyezve, és hátrameneti fokozatban kapcsol be. A gépkocsi mögötti terület képét képernyőre küldi. A lökhárítótól mért távolságokat különböző színek jelzik. További szín mutatja, hogy az autó milyen irányban fog haladni a kormánykerék szögének megfelelően.
Tolatókamera telefonra telepített applikációval is kezelhető. A WIFI-s rendszámtáblába épített tolatókamerán is látható az autó mögötti útszakasz, mely vezeték nélkül továbbítja a monitorhoz a jelet.
Tolatóradar és tolatókamera egybeépítve is létezik. Ez esetben a rendszámtábla tartójába felszerelt eszközről beszélünk, amivel még a lökhárító fúrását is elkerülhetjük. A tartó közepén a kamera, két szélén a jobb és a bal radar van beépítve. Amint a vezető hátramenetbe vált, a csatlakoztatott tolatókamera képe mellett megjelenik a közeli tárgy távolsága is. A tolatóradar csipogással jelzi, ha valamihez közeledünk.
Az aktív be- és kiparkolást segítő rendszer tulajdonosaként automata váltós jármű esetén egy gomb megnyomásán kívül semmi más teendő nincs parkoláskor. Ez az önbeparkoló rendszer lassú haladás mellett figyeli – felméri és beazonosítja - a mellette lévő parkolóhelyeket, és jelez, ha arra alkalmasat talál. Magát, a parkolási manővert a gépkocsi végzi a sofőr beavatkozása nélkül. Kormányt el kell engedni, fékről levenni a lábat, az autó magától kormányoz. Képes pontosan, aránylag gyorsan betenni az autót olyan szűk helyekre is, ahová csak igen ügyes és gyakorlott vezetők tudnak. Amennyiben manuális váltó van a kocsiban, ott is magától kormányoz az autó, de a féket, gázt és a sebességváltót – a multifunkciós kijelzőn megjelenő utasítások szerint - kell a sofőrnek működtetnie. Egyes változatok ferdén is be tudnak állni, és természetesen el is tudják hagyni emberi irányítás nélkül a parkolóhelyet.
Tény, hogy ezek a vezetést támogató rendszerek sokat segíthetnek. Megelőzhetik a személyi és tárgyi károkozást, de tudomásul kell venni, hogy nem helyettesítik a vezető éberségét, és használatuk nem csökkenti a sofőr felelősségét sem. Aki viszont odavan a parkolás nyújtotta sikerélményért, tud is és szeret is parkolni, az semmiféle mesterséges intelligencia által létrehozott szerkezet kedvéért ne mondjon le róla!